Środa, 01 Kwiecień, 2015

10 błędów popełnianych przez kobiety i mężczyzn podczas jazdy samochodem

 10 błędów popełnianych przez kobiety i mężczyzn podczas jazdy samochodem

Mistrzowie w pasach” –program społeczny Grupy LOTOS

Miejska dżungla, gdzie ulica staje się torem wyścigowym, na którym należy wywalczyć najlepszą pozycję startową do błyskawicznego dotarcia do pracy! Mężczyźni ulegają swoim instynktom, jeżdżą agresywnie i nagminnie przekraczają prędkość ryzykując życiem swoim i innych użytkowników drogi. Z kolei panie, prowadzą długie rozmowy przez telefon albo przewożą dziecko na swoich kolanach. Wspólnym mianownikiem dla obu płci jest brak pasów lub ich nieprawidłowe zapięcie. Program społeczny „Mistrzowie w pasach” organizowany przez Grupę LOTOS ma na celu zwrócenie uwagi na fakt, iż pasy bezpieczeństwa są najskuteczniejszym znanym środkiem ratującym ludzkie życie podczas wypadku drogowego.

 
Z pozoru niegroźne i często nieświadomie wykonywane czynności podczas jazdy samochodem, mogą zaważyć na naszym zdrowiu i życiu.
 
Oto 10 błędów najczęściej popełnianych przez kobiety i mężczyzn w samochodzie:1
 
 
Kobiety Mężczyźni
Moda przede wszystkim! Nie zapinam pasów, bo pogniecie mi się sukienka
Niezapinanie pasów bezpieczeństwa, bo rzekomo jazda w pasach jest niewygodna 
Rozmawianie przez telefon lub pisanie sms  za kierownicą  Brawura
Malowanie się w trakcie prowadzenia auta  Alkohol
Trzymanie nóg na desce rozdzielczej w trakcie jazdy Agresja i ambicja
Przewożenie psów na swoich kolanach podczas prowadzenia samochodu lub bez zabezpieczenia w samochodzie Kurtka/marynarka z portfelem, telefonem, kluczami 
Montowanie fotelika na przednim siedzeniu, obok kierowcy, bo kierująca mama uważa, że powinna mieć pod kontrolą dziecko w każdej sekundzie  Rozmowa przez telefon lub pisanie sms podczas prowadzenia pojazdu 
Mamy często siadają z tyłu, nie przypięte pasami, obok dziecka w foteliku, gdy powinny jechać z przodu  Jedzenie podczas podróży 
Karmienie dzieci podczas jazdy  Złe dopasowanie fotelika dziecka do auta 
Przewożenie dziecka na kolanach, bez niezbędnych zabezpieczeń  Przewożenie dziecka bez niezbędnych zabezpieczeń
Jestem w ciąży – nie zapinam pasów – błąd!  Przewożenie dzieci w źle zamontowanych fotelikach 
 
 
 
Niestety powyższe przykłady są prawdziwe i pomimo prowadzenia tak wielu kampanii społecznych w Polsce na temat bezpieczeństwa ruchu drogowego, ciągle pokutuje przeświadczenie, że ”mnie się nic złego nie przydarzy”. Dlatego naszą kampanię traktujemy z ogromnym poczuciem misji – każdy kierowca czy pasażer, który weźmie udział w inspekcjach pasów i fotelików organizowanych przez LOTOS, to większa szansa na uratowane zdrowie czy życie człowieka. Wierzymy, że uda się nam przekonać wszystkich dorosłych do świadomego i prawidłowego zadbania o swoje bezpieczeństwo oraz bezpieczeństwo wszystkich pasażerów podczas każdej podróży, nawet tej do sklepu oddalonego o 200 metrów” - powiedziała Iwona Mostowska, Kierownik Działu Spraw Społecznych i Kulturalnych Grupy LOTOS S.A.
 
BŁĘDY POPEŁNIANE PRZEZ MĘŻCZYZN PODCZAS PROWADZENIA JAZDY:
  1. Brak zapiętych pasów bezpieczeństwa, bo jest niewygodnie a pasy gniotą marynarkę– należy pamiętać, że konsekwencje niezapiętych pasów przez kierowcę, ponoszą także pozostali pasażerowie. Bezwładne ciało w momencie wypadku ma wagę kilkukrotnie wyższą i może uderzyć lub nawet zabić innych pasażerów. Badania pokazują, że około 50% ofiar śmiertelnych wypadków drogowych mogłoby żyć, jeśli w  chwili zderzenia miałoby zapięte pasy bezpieczeństwa
  2. Brawura – w  statystykach policyjnych nadal najczęstszą przyczyną wypadku jest prędkość i niedostosowanie jazdy do warunków panujących na drodze. Najczęściej sprawcami wszystkich wypadków są mężczyźni kierujący pojazdami, którzy powodują ponad 74 % wszystkich wypadków.2
  3. Alkoholw 2013 roku nietrzeźwi kierowcy spowodowali 2 165 wypadków, w których zginęło 288 osób, a rannych zostało 2 791 osób. W  odniesieniu do ogólnej liczby wypadków spowodowanych przez kierujących, nietrzeźwi stanowili 7,3%3 Ponad 70% wypadków ogółem jest powodowana przez mężczyzn, także i w tej kategorii są oni głównymi sprawcami.
  4. Agresja iambicja – o ile to drugie w codziennym życiu nie jest cechą złą, o tyle w  trakcie prowadzenia samochodu często łączy się z agresją, sprawiając, że każdy mężczyzna walczy o pozycję lidera na drodze. Inny kierowca staje się potencjalnym rywalem, którego trzeba koniecznie wyprzedzić, zajechać mu drogę i zwolnić lub konsekwentnie nie pozwolić na ponowne wyminięcie.
  5. Kurtka/marynarka z portfelem, telefonem, kluczami – Kobiety wszystkie swoje niezbędne rzeczy noszą w torebce, głównie ze względu na to, że żadna kurtka nie pomieściłaby pewnie tylu przedmiotów. To żartobliwie, ale całkiem poważnie ma się sprawa w przypadku męskiej kurtki, zwłaszcza zimą. Zawiera zazwyczaj klucze, telefon, portfel, chusteczki. Panowie wsiadają do auta w tak wypakowanej kurtce, na której zapinają pas bezpieczeństwa. Stwarza to dystans między biodrami kierowcy a  pasem bezpieczeństwa rzędu nawet 16,5 cm. Niebezpieczeństwo polega na tym, że podczas uderzenia, kurtka ‘sprasuje się’ i  zrobi się cieńsza niż 5 mm, a 16 cm luzu między kierowcą a  pasem sprawi, że człowiek pokona go poruszając się pod wpływem sił zderzenia. Uderzy swoim ciałem w pas bezpieczeństwa z energią kinetyczną wynikającą z prędkości, z którą poruszał się samochód tuż przed samym zderzeniem, lub wślizgnie się pod pas bezpieczeństwa, a to oznacza poważnie uszkodzone jelita, wątrobę i śledzionę.
  6. Rozmowa przez telefon lub pisanie sms podczas prowadzenia pojazdu - czas reakcji kierowcy piszącego w trakcie jazdy wiadomość tekstową wydłuża się nawet o 35%, a ryzyko spowodowania wypadku zwiększa się 20-krotnie!
  7. Jedzenie podczas podróży –statystyki pokazują, że to jednak mężczyźni częściej decydują się na wykonywanie zawodów związanych z podróżowaniem (kierowcy ciężarówek, handlowcy). W ich pracy liczy się szybkie dotarcie do celu, więc szkoda czasu na postój. Kierowcy, którzy jedzą w trakcie prowadzenia pojazdu, mają o 80 proc. większe prawdopodobieństwo spowodowania wypadku4.
  8. Złe dopasowanie fotelika dziecka do auta - często wybór fotelika należy do kobiety, natomiast fotelik jest z branży motoryzacyjnej i powinien być w zainteresowaniu prawdziwych mężczyzn. To mężczyzna powinien sprawdzić, czy fotelik jest bezpieczny, jaka jest jego ocena w niezależnych testach zderzeniowych. Foteliki, tak jak samochody, rozbiją się, dlatego mężczyźni powinni należycie sprawdzić, czy odpowiednio dobrany sprzęt ochroni dziecko w momencie ewentualnego wypadku.
  9. Przewożenie dziecka bez niezbędnych zabezpieczeń –ojcowie często zgadzają się na podróż dziecka bez pasów podczas jazdy do pobliskiego sklepu lub przez tzw. ”chwilę”, świadomie narażając życie swojego dziecka. Zapinanie pasów trwa ok. 3 sekund, dziecka w foteliku około minuty. Nawet przy założeniu, że robimy to 10 razy w tygodniu, to i tak zajmie nam to zaledwie 10 minut z 10080 minut, które mamy w całym tygodniu!
  10. Przewożenie dzieci w źle zamontowanych fotelikach - kierowca nigdy nie powinien pozwalać na to, aby pasażer podróżował w aucie bez pasów, a dziecko bez odpowiednio dopasowanego i poprawnie zamontowanego fotelika. Mężczyzna ma więcej siły fizycznej, żeby mocniej i stabilniej zamontować fotelik niż kobieta, powinien więc być tą osoba, która zadba o  poprawny montaż.70% fotelików montowanych jest nieprawidłowo
 
 
BŁĘDY POPEŁNIANE PRZEZ KOBIETY W SAMOCHODZIE:
  1. Moda przede wszystkim! Nie zapinam pasów, bo pogniecie mi się sukienka– Idealnym określeniem, trochę ironicznym wydaje się opis prosto z  wybiegów, który można potraktować w tym przypadku dosłownie: „Fashion Victim” (Ofiara mody). Z tak błahego powodu, jak wygląd - kobiety ryzykują swoje życie i bezpieczeństwo podczas podróży zapominając, że pasy to główne narzędzie, które może uratować im życie. Z badań wynika, że około 50% ofiar śmiertelnych wypadków drogowych mogłoby żyć, jeśli w chwili zderzenia miałyby zapięte pasy bezpieczeństwa.
  2. Rozmawianie przez telefon lub pisanie sms za kierownicą - Czas reakcji kierowcy piszącego w trakcie jazdy wiadomość tekstową wydłuża się nawet o 35%, a ryzyko spowodowania wypadku zwiększa się 20-krotnie!
  3. Malowanie się w trakcie prowadzenia auta – powoduje opóźnienie w czasie reakcji i dostosowania jazdy do warunków panujących na drodze, a prawdopodobieństwo bycia sprawcą wypadku jest takie, jak przy pisaniu sms.
  4. Trzymanie nóg na desce rozdzielczej w trakcie jazdy – w momencie zderzenia istnieje m.in.: zagrożenie okaleczenia stóp lub kalectwa spowodowanego złamaniami od wystrzału poduszki powietrznej.
  5. Przewożenie psów na swoich kolanach podczas prowadzenia samochodu lub luzem w  samochodzie - pies o wadze 3 kg, w momencie zderzenia przy prędkości 50 km/h może stać się zabójczym ważącym prawie 100 kg uderzającym w  nas pociskiem. Zwierzęta powinny być przewożone w specjalnych klatkach lub w bagażniku za kratą. Popularne „szelki”, pasy lub uprzęże dla psów, kotów i innych zwierząt nie są bezpieczne.
  6. Montowanie fotelika na przednim siedzeniu, obok kierowcy, bo kierująca mama uważa, że powinna mieć pod kontrolą dziecko w każdej sekundzie - niestety takie zachowanie jest błędne stanowi zagrożenie dla niej, dziecka i innych użytkowników ruchu. Po pierwsze: dziecko podróżujące z przodu powoduje, że poświęca mu się dużo więcej czasu, a za tym idzie, permanentne odrywanie oczu i uwagi od tego, co się dzieje na drodze. Dziecko powinno jeździć z tyłu, w  foteliku zamontowanym tyłem do kierunku jazdy, a gdy sytuacja wymaga kontroli mamy, powinna zjechać na pobocze i zająć się dzieckiem.
  7. Mamy często siadają z tyłu, obok dziecka w foteliku, gdy powinny jechać z przodu – mama siedząca z dzieckiem na tylnej kanapie pozbawia się bezpieczeństwa w postaci: poduszki powietrznej, poduszek bocznych, lepszego dopasowania pasów. Mamy często zabawiają, karmią i  dbają o higienę dziecka i pasy stają się ich zdaniem przeszkodą do szybkiego wykonywania danych czynności. Nie pamiętają, że w  momencie uderzenia, staną się bezwładnym, klockiem o wadze ponad 1000 kg, który na pewno uderzy w dziecko. Tym samym, nadopiekuńcza matka staje się bezpośrednią przyczyną uszkodzenia zdrowia a  nawet spowodowania śmierci własnego dziecka.
  8. Karmienie dzieci podczas jazdy - jest niebezpieczne, może prowadzić do zakrztuszenia lub zachłyśnięcia się dziecka.
  9. Przewożenie dziecka na kolanach, bez niezbędnych zabezpieczeń – mamy, które ulegają płaczowi swoich pociech i zgadzają się podjechanie tylko do sklepu obok lub przez tzw. ”chwilę” świadomie narażają życie swojego dziecka. Zapinanie pasów trwa ok. 3 sekund, dziecka w foteliku około minuty. Nawet przy założeniu, że robimy to 10 razy w tygodniu to i tak zajmie nam 10 minut z 10080 minut, które mamy w całym tygodniu!
  10. Jestem w ciąży – nie zapinam pasów – błąd! Niestety, zgodnie z polskim prawem obowiązek korzystania z pasów bezpieczeństwa nie dotyczy kobiet w widocznej ciąży, co wprowadza je w błąd i daje margines wolności na wybór. Jednak podczas wypadku pasy bezpieczeństwa są jedynym urządzeniem, które może uratować życie kobiety w ciąży i jej nienarodzonego dziecka. Co więcej udowodniono, że zapięte pasy nie mają szkodliwego wpływu na płód.

Polska należy do niechlubnej czołówki krajów o największym zagrożeniu uczestników ruchu drogowego.Tylko w ubiegłym roku na polskich drogach miało miejsce ponad 35 tys. wypadków, w których było blisko 48 tys. ofiar, w tym 3357 zabitych. W ubiegłym roku odnotowano blisko 3,5 tys. wypadków z udziałem dzieci do lat 14, w których było blisko 3,9 tys. ofiar,w tym 90 śmiertelnych. W 45% tych wypadków dzieci występowały jako pasażerowie. Najbardziej dramatyczne statystyki odnoszą się do najmłodszych dzieci, w wieku do lat 6. Stanowią one aż 58% ofiar śmiertelnych spośród wszystkich dzieci w tej grupie.

 
1 Zestawienie powstało na podstawie analiz ekspertów z fotelik.info oraz raportu policyjnego „Wypadki drogowe w 2013 ”
2 Żródło: „Wypadki drogowe w 2013” (rozdz. V.1 Wypadki z winy kierujących) – dane z raportu rocznego Policji – www.policja.pl
3 Żródło: „Wypadki drogowe w 2013 ” (rozdz. VIII. Nietrzeźwi uczestnicy ruchu drogowego) – dane z raportu rocznego Policji – www.policja.pl
4 Źródło: National Highway Traffic Safety Administration

 

 
Wróć ...