.

Młody Kierowco!

Jak przygotować dobry film o bezpiecznej jeździe?

  1. Nadrzędną zasadą każdego projektu jest trzymanie się tematu. Scenariusz od jego początku do zakończenia w żadnej sekundzie nie może odbiegać od obrazu bezpiecznego kierowcy. Zatem przed ułożeniem koncepcji, autorzy winni odpowiedzieć sobie: jak widzą głównego bohatera.
    Z jakimi obrazami im się kojarzy? A może z jaką grafiką, dźwiękiem, muzyką czy może napisem/podpisem.
  2. Krótka historia o bohaterze czy wizerunek mistrza – bezpiecznego kierowcy powinien być jednoznacznie przedstawiony. Jasny przekaz tzn., że nie ma tu miejsca na metafory czy zagadki. Młody, starszy, chłopiec czy dziewczynka – nasi widzowie nie mogą mieć wątpliwości, że filmik promuje mistrza na drodze. A mistrz na drodze – to kierowca, który jeździ bezpiecznie, kulturalnie i zgodnie z przepisami ruchu drogowego.
  3. Tak, jak trzymamy się tematu i bohatera, tak też pamiętajmy, jaki cel ma film. Celem nie jest popis zdolności reżyserskich, operatorskich czy technicznych najnowszego sprzętu. Cel jest merytoryczny: promocja bezpiecznej jazdy – jedynej, ważnej postawy kierującego pojazdem bezpieczna i kulturalna jazda samochodem.
  4. Tylko nie zanudzajmy widza! Są naprawdę świetne i nagradzane spoty, które mają nie więcej niż 6 sekund.
  5. Co do stylistyki film społeczny wcale nie musi być jedynie informacyjny czy nudny. Dobry film uczy, bawi, jest oryginalny. Obrazy ostre, rozmyte, lustrzane, zmontowane za pomocą efektów montażowych itp. Ale nie przesadzajmy z jego formą, żeby nie odjechać za daleko od pierwszych dwóch zasad.
  6. Możemy, ale nie musimy posłużyć się tylko obrazem, może warto także grafiką, dźwiękiem, muzyką czy może napisem/podpisem.
  7. Zarówno stylistyka, jak i narzędzia są dziś szeroko dostępne, tyle że w filmach społecznych trzeba je serwować skromnie. Filmik projektu społecznego zasadniczo różni się od teledysku właśnie ograniczoną w efekty formą przewagą treści nad nią.
  8. Reklama społeczna czy komercyjna, ma jedną wspólną zasadę: pokazuje tzw. benefity, czyli korzyści, które odbiorca ma kupić. Tak, jak jogurt dla smaku czy przydatnej butelki, to widz powinien kupić od autora bezpieczne prowadzenie pojazdu. I zapytamy: dlaczego? Film powinien to uwiarygodnić. Jednego widza przekona zdrowie czy dłuższe życie, a trzeci poderwie dziewczynę, nie na szybką brykę, ale na bezpieczne prowadzenie samochodu. Przy określeniu w scenariuszu benefitu, dla którego przekonamy widza do działania, znów trzymamy się: a) tematu, 2) wizerunku bohatera, 3) celu społecznego.
  9. Filmik społeczny pokazuje i wzbudza emocje. Dlatego zanim przystąpimy do nagrania, dobrze by było ocenić sam scenariusz (jeśli ktoś potrafi to nawet story board, czyli narysowane scenki). Film społeczny nie tylko wzbudza zainteresowanie oczu, ale przede wszystkim pobudza umysł
    i trafia do serca.
  10. Historia czy bohater przedstawieni w filmie, próbują od razu zaangażować widza do działania. To nie jest tak, jak z tym jogurtem, że po reklamie chcę go kupić lub myślę, że spróbuję. Po obejrzeniu bezpiecznej jazdy lub przyjrzeniu się kierowcy – mistrzowi w drodze, ja bezwzględnie i jednoznacznie mu przyklaskuję i po wzięciu kluczyków zachowuję się jak on. Nie będę się zastanawiać czy spróbuję, film się skończył, a ja wiem, że już teraz (lub od teraz) prowadzę bezpiecznie.

Porady techniczne:

  1. Film, który chcę emitować w mediach społecznościowych głównie jest oparty o pionowe czy kwadratowe formaty obrazu. Dobrze by było, żeby był tez czytelny po wyłączeniu dźwięku
    – niestety w naszym szybkim, relacyjno-obrazowym social-worldzie często oglądamy bez dźwięku.
  2. Spot na Youtube jest bardziej telewizyjny, czyli ma format 16:9. Pamiętajmy, że reklamy pomijalne to te powyżej 20 sekund.
  3. Na Instagramie dopuszczają filmiki do 2 minut.
  4. Kiedy 100% dźwięku (tzw. setkę) lub lektora nakładasz na muzykę, to ją w tym momencie wycisz.
  5. Skupienie elementu kadru wyróżnij światłem, ostrością lub kolorem. Dla przykładu, jak chcesz, żeby widz przeczytał napis na kartce notatnika w ręku policjanta, to rozmyj tło, na którym go widzimy lub skieruj na obiekt światło; a jeszcze inaczej cały kadr utrzymaj w jaśniejszych kolorach a obiekt ciemniejszy czy we wrzaskliwszym kolorze.

                                                                                         Teraz burza mózgów i do dzieła. Powodzenia!